اخذ کد اقتصادی

اخذ کد اقتصادی


اخذ کد اقتصادی

کد پرونده مالیاتی یا کد اقتصادی، شناسه ای دوازده رقمی است. که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای شرایط خاصی هستند بایستی این کد را دریافت کنند. در واقع دریافت این کد به دستورالعمل های سازمان امور مالیاتی که یک نهاد عمومی و دولتی است مربوط است. اشخاصی که میزان درامد انها از حدی فراتر باشد. به کسب و کارهای گفته شده در سامانه امور مالیاتی مشغول باشند. بایستی برای اخذ کد اقتصادی اقدام کنند. پس یکی از روش هایی که اشخاص می توانند استفاده کنند تا متوجه شوند. که ایا اخذ کد های اقتصادی برای انها الزامی است یا خیر مراجعه به این سامانه است. در صورتی که شغل خود را بین مشاغل گفته شده در این سامانه پیدا نکنید، شما از اخذ این نوع کد معاف هستید.

اخذ کد اقتصادی به بهبود وضع اقتصادی کشور و همین طور ایجاد نظم و انضباط بیشتر برای اشخاصی که با سازمان امور مالیاتی سر و کار دارند کمک می کند. ممکن است از کد اقتصادی تحت عنوان کد پرونده مالیاتی نیز یاد شود که هر دو در واقع به یک کد اشاره می کنند. نکته مهم در این زمینه این است که کد اقتصادی را با کد رهگیری مالیاتی و شناسه ملی اشتباه نگیریم.

اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی

اخذ کد اقتصادی برای تمامی اشخاص حقیقی که به فعالیت های اقتصادی مشغول هستند لازم نیست.  تنها ان دسته از اشخاص حقیقی که جواز کسب را دریافت کرده اند. بایستی برای اخذ این نوع کد اقتصادی نیز اقدام کنند. جواز کسب یا پروانه کسب گواهی نامه ای است.

که طی ان به صاحب یک کسب و کار اجازه داده می شود. تا بعد از طی کردن مراحل اموزشی و فراگیری تخصص های الزامی برای ان کسب و کار تحت نظارت یک صنف یا اتحادیه مشغول به کار شود. اخذ  این نوع کد برای تمامی اشخاص حقیقی که دارای پروانه کسب هستند الزامی است.

دسته دیگر از اشخاص حقیقی که بایستی این کد را دریافت کنند بر اساس میزان درامدی که دارند شناسایی می شوند. یکی از مشکلات عدم اخذ کد اقتصادی برای افرادی که جواز کسب دریافت کرده اند این است که نمی توانند در اینده صورت حساب های رسمی صادر کنند.

اخذ <yoastmark class=

اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقوقی

بحث مهم این روزها در زمینه اخذ کد اقتصادی مربوط به اشخاص حقوقی است. تمامی شرکت ها و اشخاص حقوقی که به فعالیت های تجاری مشغول هستند. بایستی برای اخذ  این نوع کد اقدام کنند. اگر شرکت ها و اشخاص حقوقی کد  را دریافت نکنند. موانع و مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد. در اصل طراحی کد های اقتصادی برای این دسته از افراد اختصاص داده شده است.

در صورت وجود نداشتن کد های اقتصادی برای شرکت ها، این افراد حقوقی در تمامی رویدادهای حقوقی یا تجاری عملکرد ناقصی خواهند داشت.

در حقیقت امکان هرگونه فعالیت تجاری از انها گرفته خواهد شد. برای مثال شرکت در مناقصات و مزایدات غیر ممکن خواهد شد. همینطور برای ثبت اظهارنامه مالیاتی نیز موفق نخواهند شد. در این صورت ممکن است مشمول پرداخت هزینه های سنگینی شوند.

اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقوقی
اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقوقی

مراحل اخذ کد های اقتصادی

  • مراجعه به سازمان امور مالیاتی
  • تشکیل پرونده
  • مراجعه به سامانه امور مالیاتی
  • وارد کردن اطلاعات مورد نیاز
  • اخذ شناسه ده تا دوازده رقمی

اخذ کدهای اقتصادی برای کارتخوان

اشخاصی که در هر مکانی از پوز یا دستگاه کارت خوان استفاده می کنند. نیز بایستی عنوان شغلی خود را با مراجعه به سامانه امور مالیاتی پیدا و مشخص کنند. در نهایت با وارد کردن مشخصات الزامی برای اخذ کد اقتصادی اقدام کنند. اخذ این کد برای تمامی دستگاه های کارتخوان الزامی است.

مدارک مورد نیاز برای اخذ کد اقتصادی

برای اشخاص حقیقی:

  • شناسنامه و کارت ملی
  • کپی برابر اصلی مدارک هویتی
  • جواز کسب و کپی برابر اصل
  • کپی برابر اصل مدارک تحصیلی

برای اشخاص حقوقی:

  • اساس نامه شرکت در صورت وجود
  • شرکت نامه
  • گواهی امضای اعضا
  • کپی اجاره نامه ملک شرکت
  • مدارک هویتی اعضای هیئت مدیره و کپی برابر اصل این مدارک
  • صورت جلسه مجمع عمومی
  • کپی روزنامه تاسیس رسمی شرکت

نتیجه گیری

برای دریافت کد اقتصادی در هر زمانی می توانید. با کارشناسان ثبت پارس مشورت کنید. تا تمامی مراحل الزامی که بایستی برای کسب و کار مدنظر خود طی کنید را شناسایی کنیدو  در ابتدای امر شروع یک فعالیت اقتصادی چالش کمتری را تجربه کنید. مراحل اداری همیشه غافل گیر کننده هستند و ممکن است. زمانی که تصور می کنید تمامی مراحل را انجام داده اید متوجه شوید. مراحلی را فراموش کرده اید و به این ترتیب شرکت در یک فعالیت اقتصادی بزرگ را از دست بدهید.

ثبت پارس با کسب تجربه فراوان در زمینه اخذ این نوع کد برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی این افتخار را دارد. تا به تمامی ایرانیان و حتی اتباع سایر کشورها در این زمینه خدمت کند تا با اطمینان خاطر و امنیت شغلی بیشتری به انجام فعالیت های اقتصادی مشغول شوند.

سوالات متداول

  1. چه افرادی از دریافت کد پرونده مالیاتی معاف هستند؟
    اشخاصی که به انجام فعالیت های فرهنگی، مذهبی و هنری مشغول هستند. میزان درامد این اشخاص نیز تاثیری در معافیت انها ندارد.
  2. مدت زمان اخذ کد اقتصادی چند روز است؟
    ده تا بیست روز
چه امتیازی می دهید؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − چهارده =