اخذ رتبه پیمانکار

اخذ رتبه پیمانکار


شرایط اخذ رتبه پیمانکار

با رتبه بندی پیمانکار، می تواند به راحتی در حوزه فعالیت خود به راحتی به کار خود ادامه دهند. توجه داشته باشید پس از ثبت شرکت خود باید اقدام به کسب رتبه کنید، زیرا برای فعالیت یا همکاری با ادارات دولتی نیاز به کسب رتبه بندی نیز دارید. نکته ای که بسیار حائز اهمیت می باشد، آن است که کسب رتبه ها از ۱ تا ۵ می باشد و رتبه یک بالاترین رتبه و ۵ پایین ترین رتبه به حساب می آید. مد نظر داشته باشید که برخی از رتبه ها توسط شرکت ها اخذ می شوند ثابت نمی باشند از همین رو این امکان وجود دارد  که برای افزایش رتبه و اقدام بهتر تلاش کنید و رتبه خود را به ۱ برسانید. برای شرایط اخذ رتبه پیمانکار موارد زیر را به مطالعه کنید.

رتبه بندی پیمانکار چیست؟

رتبه بندی پیمانکار، فرآیندی است که طی آن صلاحیت و توانمندی یک شرکت پیمانکاری برای انجام پروژه‌های عمرانی و ساختمانی ارزیابی می‌شود. این رتبه بندی بر اساس معیارهای مختلفی، مانند توان مالی، تجهیزات، نیروی انسانی، سوابق کاری و کیفیت پروژه‌های اجرا شده و توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (سازمان برنامه) انجام می شود.

اولین گام برای  اخذ رتبه پیمانکار چیست؟

همانطور که در بالا بیان شد پی بردیم که رتبه بندی شرکت ها در چند سطح امکان پذیر است، کمترین سطح رتبه ۵ می باشد. ناگفته نماند در ابتدا اخذ رتبه پیمانکار نمی توانید رتبه یک را کسب کنید، زیرا در مرحله اول باید از پایین ترین سطح گرید رتبه را شروع کنید.

معیار های تعیین رتبه بندی پیمانکار

معیار های تعیین رتبه بندی پیمانکار عبارتند از:

  • تجربه و سوابق کاری: این معیار بر اساس تعداد پروژه های انجام شده، ارزش پروژه ها و مدت زمان انجام پروژه ها را برای اخذ رتبه پیمانکار ارزیابی می شود.
  • توان فنی و مهندسی: این معیار بر اساس تعداد نیروی انسانی متخصص، تجهیزات و امکانات فنی و توان مدیریتی ارزیابی می شود.
  • توان مالی: این معیار بر اساس میزان سرمایه شرکت، گردش مالی شرکت و وضعیت مالی شرکت ارزیابی می شود.

چگونه می توان رتبه خوب پیمانکاری را دریافت نمود؟

باید بگوییم که عوامل زیادی در اخذ رتبه پیمانکار خوب نقش دارد جمله می توان به اعضای شرکت و سوابق تحصیلی پرسنل شما بسیار در دریافت رتبه بندی پیمانکار عالی نیز موثر می باشد. هم چنین دیگر عواملی که می توان گفت در عدد رتبه تاثیر مستقیم دارد، وجود نیروهای متخصص و حرفه ای شماست. توجه داشته باشید برای انجام کار ها به مراتب به نیرو متخصص بیشتری در زمینه کاری خود نیاز دارید. علاوه بر این موارد باید به نکات دیگری نیز توجه لازم را داشته باشید، زیرا این موارد بسیار در اخذ رتبه بسیار عالی حائز اهمیت می باشد.

  1. توجه به موارد فنی و بهداشتی قبل و در هنگام کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد
  2. طبق بازه زمانی که مشخص شده است، باید تمامی تجهیزات کارگاه و عملیات مربوط به آن را به درستی پیش ببرید هم چنین احتمال نیاز به برخی ماشین آلات در زمینه کاری تان را فراموش نکنید.
  3. عامل مهمی که در اخذ رتبه پیمانکار می توان به آن اشاره نمود حفاظت فیزیکی می باشد، تامین مواردی از جمله روشنایی، وجود تجهیزات آتش نشانی بسیار مهم به شمار می رود.
  4. تمامی افرادی که در آن شرکت مشغول به کار هستند، برای رتبه بندی پیمانکار، باید بیمه شوند هم چنین تاسیسات و خود ساختمان را نیز بیمه کنید.
  5. داشتن حداقل مدرک لیسانس برای مدیر عامل شرکت
چگونه می توان رتبه خوب پیمانکاری را دریافت نمود؟
نحوه رتبه بندی پیمانکار

پیمانکار کیست؟

پیمانکار، شخصی یا شرکتی است که برای انجام کار یا پروژه ای با کارفرما قرارداد می بندد. پیمانکار می تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد. پیمانکار مسئولیت طراحی، اجرا، نظارت و تحویل پروژه را بر عهده دارد.

شرایط اصلی اخذ رتبه پیمانکار چیست؟

برای اخذ رتبه پیمانکار یک سری شرایط بسیار مهمی وجود دارد که لازم است به آنها توجه کنید که در زیر به طور کامل نیز قید شده است.

  • ثبت نشدن هیچ گونه سوء سابقه از شرکت
  • می بایستی حداقل تعداد دو سوم از اعضای هیات مدیره مدرک تحصیلی لیسانس یا کارشناسی را داشته باشند.
  • عدم ممنوعیت در دریافت رتبه بندی

شرایط رتبه بندی پیمانکار

شرکت ها برای رتبه بندی پیمانکار، باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • دارای شخصیت حقوقی باشد.
  • دارای پروانه اشتغال به کار پیمانکاری باشد.
  • دارای سابقه و تجربه کافی در زمینه انجام پروژه های عمرانی باشد.
  • دارای توان مالی کافی برای انجام پروژه های عمرانی باشد.
  • دارای توان فنی و مدیریتی کافی برای انجام پروژه های عمرانی باشد.

شرکت های پیمانکاری برای اخذ رتبه پیمانکار، باید مدارک و اطلاعات لازم را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه دهند.

نوع رتبه بندی شرکت های پیمانکار

شرکت‌های پیمانکاری در ایران، بر اساس آیین‌نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران، به پنج رتبه تقسیم می‌شوند. این رتبه‌بندی و اخذ رتبه پیمانکار، بر اساس عواملی مانند تحصیلات، تجربه کاری، سوابق پژوهشی و آموزشی، سوابق مدیریتی و سوابق کاری مرتبط با رشته فعالیت، انجام می‌شود:

  1. رتبه ۱، بالاترین رتبه بندی پیمانکار است و نشان‌دهنده صلاحیت و توانمندی بسیار بالای شرکت‌های پیمانکاری برای انجام پروژه‌های عمرانی است. این شرکت‌ها می‌توانند در پروژه‌های بزرگ و پیچیده با ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال، شرکت کنند.
  2. رتبه ۲، دومین رتبه پیمانکاری برای اخذ رتبه پیمانکار است و نشان‌دهنده صلاحیت و توانمندی بالای شرکت‌های پیمانکاری برای انجام پروژه‌های عمرانی است. این شرکت‌ها می‌توانند در پروژه‌های بزرگ و پیچیده با ارزش بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال، شرکت کنند.
  3. رتبه ۳، سومین رتبه پیمانکاری است و نشان‌دهنده صلاحیت و توانمندی متوسط شرکت‌های پیمانکاری برای انجام پروژه‌های عمرانی است. این شرکت‌ها می‌توانند در پروژه‌های بزرگ و پیچیده با ارزش بین ۲۰ تا ۵۰ میلیارد ریال، شرکت کنند.
  4. رتبه ۴، چهارمین رتبه پیمانکاری است و نشان‌دهنده صلاحیت و توانمندی نسبی شرکت‌های پیمانکاری برای انجام پروژه‌های عمرانی است. این شرکت‌ها می‌توانند در پروژه‌های بزرگ و پیچیده با ارزش بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد ریال، شرکت کنند.
  5. رتبه ۵، پایین‌ترین رتبه بندی پیمانکار است و نشان‌دهنده صلاحیت و توانمندی محدود شرکت‌های پیمانکاری برای انجام پروژه‌های عمرانی است. این شرکت‌ها می‌توانند در پروژه‌های بزرگ و پیچیده با ارزش کمتر از ۱۰ میلیارد ریال، شرکت کنند.

چه اولویت های در اخذ رتبه پیمانکار اهمیت دارد؟

همانطورکه در بالا بیان شد پی بردیم که هر چه صلاحیت شرکت شما بیشتر باشد به همان میزان می توانید اخذ رتبه پیمانکار عالی دریافت کنید، اما چند فاکتور نیز مهم وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم که شامل:

  • ارزشیابی های انجام شده
  • میزان تخصص و تجربه در زمینه کار خود
  • میزان تمکن مالی مجموعه شما

نکته ای که می تواند بسیار مهم باشد آن است که آن دسته از شرکت هایی در بخش رتبه بندی پیمانکار قرار میگیرند که به صورت حقیقی در حال انجام فعالیت نیز می باشد از جمله میتوان به شرکت های زیر اشاره نمود.

  1. رشته آب
  2. رشته نفت و گاز
  3. رشته راه سازی
  4. رشته صنعت و معدن
  5. رشته خدمات
  6. رشته کشاورزی
  7. رشته حفاری
  8. رشته نیرو
شرایط اخذ رتبه پیمانکاری
اخذ و رتبه بندی پیمانکاری

چه مدارکی برای اخذ رتبه پیمانکاری نیاز است؟

برای رتبه بندی پیمانکار باید بگوییم که به یک سری مدارک نیاز دارید از جمله در زیر به طور کامل توضیح داده شده است.

  • کپی و اصل تمامی مدارک ثبتی شرکت از جمله اساسنامه، توافقنامه
  • کپی شناسنامه و کارت ملی تمای اعضای هیئت مدیره سازمان
  • کپی مدارک تحصیلی
  • کپی از تمامی فاکتورهای رسمی صادر شده و هم چنین برگه های اظهارنامه

نتیجه  گیری از رتبه بندی پیمانکار

با توجه به نکات قید شده در مورد اخذ رتبه پیمانکار بیان بگوییم که برای انجام فعالیت نیاز به اخذ رتبه پیمانکار داریم و رتبه بندی پیمانکار، هم بر اساس صلاحیت و مدارک فوقی که قید شد رتبه دریافت می کنند. در این مقاله در مورد اینکه چه شرایطی را باید داشته باشیم تا رتبه بهتری را دریافت کنیم اشاره شده است.

سوالات متداول در مورد اخذ رتبه پیمانکار

  1. اهمیت دریافت اخذ رتبه پیمانکاری چیست؟
    از اصلی ترین اهمیت رتبه بندی شرکت پیمانکاری می توان به انجام قانونی به فعالیت در زمینه کار خود نیز اشاره نمود.
  2. چگونه می توان رتبه بندی پیمانکار را ارتقاء داد؟
    از آنجایی که در دریافت رتبه عالی برای پیمانکار عوامل زیادی دخالت دارد از جمله می توان به سوابق تحصیلی و کاری و مالی اعضای شرکت به خصوص اعضای هیئت مدیره نیز اشاره نمود.
  3. چه رتبه ای برای اخذ پیمانکاری در نظر گرفته شده است؟
    به طور کلی رتبه ها شامل ۱ تا ۵ می باشد که یک بالاترین رتبه و ۵ پایین ترین رتبه می باشد.
4.7/5 - (4 امتیاز)

3 دیدگاه

  • من بیشتر از ۹ سال سابقه کاری دارم ۲ سال هم بیمه بیکاری گرفتم برای اخذ رتبه پیمانکار میتونم اقدام کنم؟

    • دوست عزیز چنانچه قصد اخذ رتبه پیمانکار داشته باشید با ۷ سال سابقه بیمه مشابه میتوانید با مدرک خود رتبه ۵ رتبه بندی پیمانکار را دریافت کنید.
      برای مشاوره بیشتر با متخصصان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =