اخذ استاندارد ایران

اخذ استاندارد ایران

با توجه به اجباری شدن نشان استاندارد ملی ایران برای اغلب محصولات تولیدی لازم است تا تمامی سازندگان و تولید کنندگان عزیز با اقدام به اخذ استاندارد ایران مجوزهای لازم را درخصوص تولید محصول یا خدماتشان بدست بیاورند.

اخذ استاندارد اجباری

داشتن مجوز صنایع و یا جواز اتحادیه برای دریافت پروانه استاندارد الزامیست و بدون داشتن آن پروانه صادر نخواهد شد قوانین و روش دریافت مجوز در استانهای مختلف کشور می تواند ساده و یا بسیار سخت باشد با مراجعه به ارگان مربوط به شغل خود می توانید شرایط اخذ مجوز را دریافت نمایید.
داشتن فضا و امکانات کافی برای خط تولید و کنترل کیفیت یکی دیگر از الزامات می باشد ولی لزوما مالک کارخانه بودن و یا تمامی محصول را بصورت کامل تولید نمودن اجباری نیست بدین معنا که واحد می تواند یک خط کوچک مونتاژ نهایی داشته و قطعات را از بازار و یا سایر واحدهای تولیدی خریداری نماید.

درخواست کتبی از اداره کل استاندارد

در خواست کتبی مبنی بر تقاضای دریافت پروانه استاندارد از اداره کل استاندارد استان مربوطه مبنی بر دریافت اجازه تولید آزمایشی و نمونه برداری از خط تولید که معمولا بسته به نوع فراورده در تعداد محدود به واحد اجازه تولید داده می شود. واحد تولیدی به هیچ عنوان حق عرضه کالای تولید شده به بازار را تا دریافت پروانه ندارد.

تهیه استاندارد ملی مربوطه

با مراجعه به استاندارد و مطلع شدن از شماره کتاب استاندارد ملی مربوطه، آن را تهیه نموده که رعایت مجموعه قوانین مندرج در آن الزامی بوده و ملاک اخذ قبولی از آزمونهای استاندارد مطابقت کامل با بندهای استاندارد ملی می باشد و در صورت عدم تطابق نتیجه آزمون مردود خواهد بود.

استخدام کارشناس کنترل کیفیت

واحد تولیدی می بایست مبادرت به استخدام کارشناس کنترل کیفیت ( معمولا با تحصیلات لیسانس ) در رشته اعلامی توسط موسسه استاندارد نموده و طی نامه کتبی وی را به اداره کل استاندارد استان مربوطه معرفی نماید، پس از تایید صلاحیت نامبرده و طی دوره تخصصی آزمونها و قبولی برای ایشان پروانه تایید صلاحیت صادر خواهد شد.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ استاندارد ایران

  • فرم تکمیل شده درخواست صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد.
  • تصویر برابر اصل شده آگهی ثبت واحد تولیدی خدماتی در روزنامه رسمی کشور.
  • تصویر برابر اصل شده آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور.
  • تصویر برابر اصل شده پروانه تاسیس/ بهره برداری/ پروانه فعالیت از مراجع قانونی (وزارتخانه، سازمان امور صنفی) همراه با رونوشت آخرین تغییرات (پروانه تأسیس در بدو امر و برای تشکیل پرونده دریافت می شود و تا زمان تشکیل کمیته علائم پروانه بهره برداری بایستی ارائه شود).
  • تصویر برابر اصل شده آگهی رسمی ثبت نام یا علامت تجاری محصول در روزنامه رسمی کشور در طبقه فرآورده مورد نظر
  • ارائه مدارک مرتبط با نام تجاری واحد تولیدی یا خدماتی (در صورت استفاده از آنها).
  • ارائه مدارک و مستندات زیر در صورت وجود:
  • تصویر پروانه کاربرد علامت استاندارد معتبر حداقل برای یکی دیگر از محصولات.
  • تصویر گواهینامه استقرار سیستم مدیریت کیفیت ۹۰۰۱ ISO، صادر شده توسط موسسات گواهی کننده تأیید صلاحیت شده از طرف نظام تأیید صلاحیت ایران و یا HACCP ISO22000.
    ارائه مدرک مبنی بر دارا بودن “ایران کد” از وزارت بازرگانی برای محصول مورد درخواست (در موارد خاص که وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایران کد را برای محصولی تخصیص نداده باشد، با ارائه تأییدیه آن وزارتخانه، این بند کاربرد ندارد).
  • فرم تکمیل شده پرسش نامه اطلاعات فنی با تایید مدیر عامل شرکت یا مالک واحد تولیدی.
  • ارائه مدرک مبنی بر دارا بودن آزمایشگاه کنترل کیفیت اختصاصی ( با حداقل تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی لازم برای آزمون‌های مورد نیاز مطابق الزامات مندرج استاندارد ملی مربوطه، جهت کنترل مواد اولیه و محصول نهایی)
  • معرفی مسئول کنترل کیفیت واجد شرایط که مراحل تایید صلاحیت وی از طریق انجمن مسئولین کنترل کیفیت پیگیری شود (مسئول کنترل کیفیت توسط اداره کل استاندارد معرفی می‌شود) و یا گواهینامه معتبر مدیر یا مسئول کنترل کیفیت تایید شده توسط مؤسسه.
  • نمودار فرآیند تولید(OPC).
  • شمای نحوه استقرار دستگاه ها در خط تولید (Lay out).
  • پرداخت کارمزد خدماتی مرتبط با صدور پروانه توسط واحد متقاضی و اخذ تاییدیه مکتوب از مسئول امور مالی اداره کل استان.
  • نتایج آزمون ماهیانه واحد تولیدی در فرمت مورد تایید اداره کل استاندارد که نمونه برداری‌ها در آنها مشخص شده باشد.
  • گواهی کالیبراسیون وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی.

ثبت کردن برند تجاری

یکی دیگر از الزامات دریافت نشان استاندارد داشتن علامت تجاری ثبت شده در اداره کل ثبت علائم کشور بوده و تولید کننده موظف است تصدیق مالکیت علامت تجاری را به اداره استاندارد تقدیم نماید.

ایجاد آزمایشگاه کنترل کیفیت

واحد تولیدی می بایست متناسب با نوع محصول و آزمونهای مربوطه در محل تولید آزمایشگاه مجهز به تستر ها و دستگاههای آزمون تخصصی آن محصول را تهیه نموده و محل مناسبی را به تاسیس آزمایشگاه کنترل کیفیت اختصاص دهد که در حین دریافت پروانه استاندارد و پس از دریافت، مسئول کنترل کیفیت در آن کیفیت کالا را کنترل نماید ،کامل بودن و کالیبره بودن تجهیزات می بایست به تایید اداره استاندارد برسد.

تدوین نظامنامه

تهیه یک کتابچه بعنوان نظامنامه کنترل کیفیت از مجموعه باید ها و نباید ها و دستورالعمل های کنترل کیفیت برای تولید فراورده ها در محل تولید به منظور ایجاد قوانین درون سازمانی برای کنترل مستمر کیفیت و افزایش راندمان و رسیدن به کیفیت پایدار
واحدهای تولیدی پس از دریافت پروانه استاندارد ملی ایران در بازدیدهای دوره ای و نمونه برداری از انبار و یا خط تولید و یا بازار فروش کنترل شده و در صورت عدم تطابق محصول با استاندارد پروانه استاندارد صادره باطل خواهد شد ، معمولا اعتبار پروانه استاندارد یک سال بوده و واحد تولیدی موظف است همه ساله نسبت به تمدید پروانه و واریز وجه اعتبار اقدام نماید.

جهت اخذ رتبه و رتبه بندی شرکت ها ثبت شرکت و برند با ما تماس بگیرید

چه امتیازی می دهید؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =