نقل و انتقال سهام

نقل و انتقال سهام


 روش نقل و انتقال سهام شرکتها

 معمولا هر زمان که شرکت به دلائل یا عوامل درونی یا بیرونی نیاز به افزایش یا کاهش سرمایه دارد تصمیم به نقل و انتقال سهام گرفته شده و در صورت توافق و رای مثبت صاحبان شرکت این کار انجام می شود. نقل و انتقال سهام یا سهم الشرکه در شرکت ها و موسسات تجاری بر اساس قانون تجارت با تنظیم صورتجلسه ای در مجمع عمومی فوق العاده و پرداخت مالیات  نقل و انتقال سهام میزان سهام جابه جا شده در اداره دارایی امکان پذیر و قابل انجام  می باشد. حضور شرکا و رضایت آنها جهت انجام نقل و انتقال سهام  الزامی می باشد.

حالتهای مختلف برای نقل و انتقال سهام

  • خروج یک شریک از شرکت و واگذاری نقل و انتقال سهام خود به سایر سهامداران و یا شرکا شرکت
  • خروج یک شریک از شرکت و واگذاری نقل و انتقال سهام خود به شخص جدیدی که وارد شرکت می شود.
  •  خروج  یک یا چند شخص و واگذاری نقل و انتقال سهام خود به سهامداران  جدید و سهامداران قبلی شرکت
  •  خروج کلیه سهامداران یا شرکا شرکت و واگذاری نقل و انتقال سهام خود به اشخاص کاملا جدید که در این حالت در واقع واگذاری امتیاز شرکت به اشخاص جدید می باشد(فروش شرکت و اعطای امتیاز آن)

نقل و انتقال سهام (سهامی خاص)

در شرکتهای سهامی خاص با توجه به نوع سهام که بی نام باشد و یا با نام پروسه انجام نقل و انتقال سهام متفاوت است. در صورتی که سهام شرکت با نام باشد پس از تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهام فروشندگان و خریداران باید در اداره دارایی حاضر شده و ضمن پرداخت مفاصا حساب شرکت و مالیات ۴ در ۱۰۰ سرمایه ای که می خواهند منتقل کنند  تأییدیه دارایی را جهت انتقال اخذ می کنند سپس برگه نقل و انتقال سهام دارایی را به همراه صورتجلسه امضا و ممهور شده جهت تأیید و ثبت نقل و انتقال  به ادره ثبت شرکتها ارسال می نمایند.

درصورتی که نخواهیم جهت انجام نقل و انتقال سهام به دارایی مراجعه نماییم با تبدیل سهام با نام به سهام بی نام می توانیم مراحل نقل و انتقال سهام را راحت انجام دهیم. در واقع انتقال سهام بی نام با پرداخت مبلغ اسمی سهام امکان پذیر می باشد و شخص مالک اوراق به عنوان سهامدار شرکت شناخته می شود.

نحوه تنظیم صورت جلسه هیات مدیره جهت نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص 

  • جلسه هیات مدیره با حضور بیش از نصف اعضا هیات مدیره رسمیت پیدا میکند. وصورت جلسه هیات مدیره جهت نقل و انتقال باید حداقل به امضا دو سوم اعضا حاضرهیت مدیره و انتقال دهنده و انتقال گیرنده برسد .
  •  وقتی میتوان نقل و انتقال سهام را در هیات مدیره انجام داد که اساسنامه چنین اختیاری به هیات مدیره داده باشد. و یا اساسنامه در این مورد ساکت باشد.
  • صورت جلسه نقل و انتقال سهام باید حداقل در سه نسخه تنظیم که یک نسخه در ثبت شرکتهاو یکی در شرکت و یکی در اداره دارایی نگهداری خواهد شد.
  • یک نسخه از صورت جلسه به اداره دارایی مربوطه جهت مالیات نقل وانتقال سهام تحویل  وپس از پرداخت مالیات مربوطه برگ مفاصا حساب به همراه صورت جلسه تحویل اداره ثبت شرکتها گردد.
  • کپی شناسنامه، کارت ملی و پایان خدمت آقایان مشمول (متولدین بعد سال ۱۳۳۸ هجری شمسی )برابر با اصل شده( خریدار) دراداره ثبت شرکتها الزامیست. (که این عمل در اداره ثبت شرکتها میسر است)
  • داشتن دفتر نقل و انتقال سهام و ثبت نقل و انتقال سهام در آن الزامیست.
  •  هر گونه لاک گرفتگی،خط خوردگی، تراشیدگی وغیره در صوتجلسه و اساسنامه ممنوع میباشد.
  • چنانچه صورت جلسه بخواهد اصلاح شود باید اصلاح آن به امضا تمام امضا کنندگان اصل صورت جلسه برسد.
  • بعد از ثبت صورت جلسه به اداره ثبت شرکتها  اصلاح آن امکان پذیر نمیباشد.
  •  صورت جلسه حد اکثر ظرف یک ماه از تاریخ تشکیل جلسه تحویل اداره ثبت شرکتها شود.

 

نمونه صورتجلسه نقل و انتقال در شرکتهای سهامی خاص

 بسمه تعالی

صورت جلسه هیئت مدیره شرکت …………………. سهامی خاص ثبت شده به شماره ……………….

جلسه هیئت مدیره شرکت…………………………….. در تاریخ   ……./ …./……۱۳ ساعت  ……..  صبح با حضور کلیه اعضاء هیئت مدیره شرکت تشکیل گردید .

سپس دستور جلسه که مبنی بر انتقال سهام برخی از سهامداران شرکت بود قرائت شد .

۱- آقای/ خانم ……………………………. دارنده  ………………. سهم که …………..سهام خود را به اقای/خانم ………………فرد…………. ش ش….  صادره از………… کد ملی …………………آدرس……………………………………………………………………………….. کد پستی …………………..واگذار نمود.

۲- آقای/ خانم ……………………………..دارنده  ………..سهم که تمام  سهام خود را به اقای/خانم ………………….فرزند…………. ش ش….  صادره از………… کد ملی …………………آدرس……………………………………………………………………………..کد پستی …………………..واگذار نمود.

نقل و انتقال سهام شرکت طبق ماده ۴۰ قانون تجارت در دفتر ثبت سهام شرکت  توسط خریدار و فروشنده امضاء شد .ختم جلسه در ساعت …….. همان روز اعلام شد و کلیه اعضاء هیئت مدیره به آقای / خانم ……………………………….وکالت دادند مراحل اداری این صورت جلسه را انجام و به اداره ثبت شرکتها مراجعه نماید .

رئیس هیئت مدیره  آقای/ خانم …………………….. امضا

 مدیر عامل آقای/ خانم …………………………….. امضا

 نائب رئیس هیئت مدیره آقای/ خانم ……………….. امضا

لیست صاحبان سهام قبل و بعد از انتقال

قبل از انتقال :

۱- آقای/ خانم  ———- دارنده ——– سهم  امضا

۲- آقای/ خانم ———- دارنده ——– سهم   امضا

۳- آقای/ خانم ———- دارنده ——– سهم   امضا

۴- آقای/ خانم ———- دارنده ——– سهم   امضا

بعد از انتقال

۱- آقای/ خانم ———- دارنده——–  سهم  امضا

۲- آقای/ خانم ———- دارنده  ——– سهم امضا

۳ -آقای/ خانم ———– دارنده ——– سهم امضا

۴- آقای/ خانم ———- دارنده ——–سهم   امضا

 

نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود

در شرکتهای با مسئولیت محدود جهت نقل و انتقال سهم الشرکه ابتدا صورتجلسه ای در قالب مجمع عمومی فوق العاده تنظیم می گردد. سپس باید به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه نمود. دفترخانه دو نامه جهت استعلام و معرفی تنظیم می نماید. نامه اول برای اداره ثبت شرکتها جهت اطلاع و تأیید آخرین وضعیت شرکت، لیست آخرین شرکا و میزان سهم الشرکه آنان. نامه دوم هم جهت انجام نقل و انتقال به اداره دارایی صادر می گردد. اشخاص باید با حضور در اداره دارایی با پرداخت ۴ در ۱۰۰ مبلغی که می خواهند انتقال دهند و هممچنین پرداخت مفاصا حساب شرکت خود تأییدیه دارایی و برگه نقل و انتقال را دریافت کنند. پس از اخذ دو نامه با حضور در دفتر خانه اسناد رسمی صلح نامه ای بین فروشندگان و خریداران سهم الشرکه تنظیم می گردد. که به تأیید نماینده رسمی دولت یعنی دفتر خانه اسناد رسمی می رسد. پس از انجام این مراحل نسخه صورتجلسه امضا شده وبه همراه صلح نامه تنظیم شده جهت تأیید و ثبت تغییرات به اداره ثبت شرکتها ارسال می گردد.

جهت اخذ رتبه و رتبه بندی شرکت ها ثبت شرکت و برند با ما تماس بگیرید

چه امتیازی می دهید؟

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 5 =