انجام امور حسابداری و حسابرسی

انجام امور حسابداری و حسابرسی


امور حسابداری و حسابرسی

حسابداری یکی از قدیمی ترین رشته های تحصیلی است. پیش از ورود به عرصه دانشگاه ها نیز کسبه بازار و سایر افرادی که حساب های مالی فراوان و سنگینی داشتند. به طرق گوناگون به محاسبه سود و زیان خود می پرداختند.  هر چند وقت یکبار امور مرتبط با حسابداری و حسابرسی خود را به صورت شخصی یا با اعتماد به اشخاص خاص و کاربلد انجام می دادند.

حسابرسی نیز متعاقبا پس از رشته حسابداری رونق یافت و در واقع تفاوت زیاد بین حسابداری و حسابرسی وجود ندارد. حسابرسان نیز بایستی تخصص و فنون حسابداری را بلد باشند تا بتوانند از این دانش در جهت کنترل حساب های مالی اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده کنند. انجام امور حسابداری و حسابرسی معمولا توسط کارمندان یک شرک و اداره انجام می شوند. در مواردی نیز افرادی خارج از این محیط ها به انجام امور حسابداری و حسابرسی می پردازند.

نکته مهم درباره انجام امور حسابداری و حسابرسی این است. که حسابرسی توسط دو نفر در یک مجموعه ممکن است انجام شود. شخص اول و یا حسابرس داخلی از نیروهای داخلی یک مجموعه است. که جزو کارمندان آن مجموعه نیز می باشد و شخص دوم یا حسابرس خارجی نیز فردی است که ممکن است توسط سرمایه گذاران خارجی شرکت انتخاب شود و به انجام وظیفه بپردازد.

امور حسابداری و حسابرسی
امور حسابداری و حسابرسی

ثبت رویدادهای مالی

در یک واحد اداری دولتی یا خصوصی و یا تجاری ممکن است. معاملات مختلفی انجام شود و قراردادهای گوناگونی بین طرفین صورد بگیرد. ثبت دقیق و مسمتر این رویدادهای مالی از مهم ترین خدمات حسابداری و حسابرسی است که بایستی انجام شود تا اختلاف مالی یا زمانی ایجاد نشود.

تهیه گزارش روزانه

تمامی مخارج و مصارف روزانه واحدهای تجاری و تولیدی بایستی به صورت روزانه ثبت شوند. امار دقیقی از میزان این مخارج در بلند مدت تهیه شود. تهیه گزارش روزانه از میزان هزینه های یک شرکت در محاسبه شود و زیان و شناسایی امور پرمخارج و سایر هزینه ها تاثیر زیادی دارد.

تهیه گزارش هفتگی

همان طور که در بخش قبل گفته شد ارائه صورت حساب های مالی به صرت روزانه بسیار مهم و الزامی است. که در نتیجه تهیه گزارش های هفتگی نیز با استفاده از گزارش های روزانه مهم و تاثیرگذار است. گزارش های هفتگی به چندین صورت از جمله با استفاده از نمودارها  قابل ارائه هستند و می توان انها را به اشکال گوناگون تفسیر کرد.

محاسبه و ثبت سود و زیان

محاسبه و ارائه میزان سود و زیان یک شرکت در بازه های مختلف زمانی از پررنگ ترین خدمات حسابداری و حسابرسی یک شرکت هستند که بایستی توسط کارشناسان حسابداری و حسابرسی خبره انجام شوند، چرا که تحلیل این گزارشات و تشخیص سایر موارد مهم تر از جمع اوری این گزارش هاست.

جهت کسب اطلاع در ارتباط با ثبت برند کلیک کنید.

تحریر دفاتر قانونی

ثبت و تکمیل و تحریر دفاتر قانونی واحدهای تجاری مثل دفتر روزنامه و دفتر کل که تحت عنوان دفاتر تجاری نیز شناخته می شوند از مهم ترین وظایف حسابداران هستند. این دفاتر بسته به نوعی که دارند به صورت های مختلفی تحریر می شوند.  در تکمیل این دفاتر رعایت برخی نکات قانونی و الزامی هستند. برای مثال تحریر دفاتر قانونی بارنگ مشکی رواج بیشتری دارد و تکمیل این دفاتر با سایر رنگ ها ممکن است از اعتبار انها بکاهد. همین طور استفاده از لاک غلط گیر و وجود خط خوردگی در دفاتر تجاری و قانونی سندیت آنها را از بین خواهد برد، در نتیجه بهتر است. انجام امور حسابداری این چنینی توسط حسابداران با تجربه انجام شود تا در اینده واحدهای تجاری با مشکلات کمتری مواجه شوند.

تهیه گزارشات ماهانه، سالانه و فصلی

پیشتر در بخش معرفی خدمات حسابداری به اهمیت تهیه و ارائه گزارش در بازه های مختلف زمانی اشاره شد. ارائه این گزارش ها در ماه های مختلف سال و همین طور تهیه گزارش های فصلی نیز از مواردی هستند که طی انجام امور حسابداری و حسابرسی بایستی در نظر گرفته شوند و معمولا تهیه وارائه این گزارش ها هرچند که توسط حسابداران نیز ممکن است انجام شوند، اما معمولا حسابرسان این موارد را انجام می دهند. ارائه گزارش های مالی به صورت ماهانه، سالانه و فصلی در واحدهای تجاری و تولیدی و شرکت های کوچک و بزرگ بسیار مهم و تعیین کننده است. چرا که تمامی سهامداران و سرمایه گذاران توجه ویژه ای به گزارش های این چنینی دارند و ممکن است تصمیمات مهمی بر مبنای این گزارش ها گرفته شود.

نظارت بر واحد مالی

اصل اعتناد طرفین از مهم ترین اصول انسانی است که معمولا روابط افراد بر مبنای این اصل پایه گذاری می شوند اما با توجه به مسائل و اتفاقاتی که در یک محیط تجاری می افتند بسیار منطقی و مهم است که حسابرس خبره ای به نظارت بر واحد مالی شرکت ها بپردازد و تمامی صورت های مالی یک شرکت تجاری را کنترل کند. انجام نظارت بر واحد مالی ضروری ترین قسمت انجام امور حسابداری و حسابرسی است که معمولا کارشناسان حسابرسی خبره ای به انجام ان می پردازند.

حسابداری در مقابل حسابرسی

حسابداران و حسابرسان با صورت‌های مالی شرکت را بررسی می‌کنند و از دقیق، به‌روز بودن و مطابقت با استانداردهای نظارتی مختلف مطمئن می‌شوند. حسابداران این صورتهای مالی را تهیه می کنند که شامل ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد است.

وظایف اصلی حسابداری چیست؟

حسابداری شغلی رایج برای کسانی است که دارای ذهنیت تحلیلی هستند. به علاوه تمایل دارند با تجارت یا داده های مالی در ارتباط باشند. یک حسابدار در درجه اول تجزیه و تحلیل عمیق و گزارش دقیق در مورد سوابق مالی ارائه می دهد که اغلب به عنوان یک نقش پشتیبانی برای مدیر ارشد مالی (CFO) یا بخش مالی یک شرکت تکمیل می شود. حسابداران همچنین مستقیماً با افراد برای بررسی سوابق مالی برای تشکیل پرونده مالیاتی سر و کار دارند. فردی که به عنوان حسابدار آموزش دیده است، این فرصت را دارد که در یک شرکت کوچک، متوسط ​​یا بزرگ در بخش دولتی یا خصوصی، به عنوان یک فرد مستقل در شرکت به عنوان مشاور یا پیمانکار شرکت ها یا سازمان های غیرانتفاعی کار کند.

وظایف اصلی حسابداری چیست؟
وظایف اصلی حسابداری چیست؟

انجام امور حسابداری و حسابرسی چه تفاوتی با هم دارند؟

حسابداری و حسابرسی از یک مجموعه استعداد استخراج می شوند و در بیشتر موارد به مجموعه مهارت های مشابهی نیاز دارند. با این حال، تفاوت های ظریف وجود دارد. حسابداری نیاز به فردی دارد که بیشتر جزئیات گرا و متمرکز باشد. اشتباهات کوچک می تواند میلیون ها هزینه داشته باشد، به ویژه برای شرکت های بزرگی که با مبالغ هنگفتی سر و کار دارند. به عنوان یک حسابدار، وقتی یک حسابرس پشت سر شما وارد می شود و اشتباهات را کشف می کند، به شما منعکس نمی شود. حسابرسان باید توجه به جزئیات را ارج بگذارند، اما آنها همچنین به مهارت های تحقیقی قوی نیاز دارند.

سخن اخر

یک حسابدار یا حسابرس ماهر با دانشی که طی سالیان به دست می اورد می تواند مشاوره های مالی خوبی در جهت افزایش سود و کاهش زیان شرکت های تجاری و سایر واحدهای تولیدی ارائه کند و این دقیقا خدمت برتر مجموعه ما است که پس از انجام امور حسابداری و حسابرسی مجموعه شما قادر به انجام ان هستیم. ثبت پارس با سالها تجربه در زمینه های مختلف مالی و حقوقی بهترین پشتوانه شما در راستای فعالیت های اقتصادی خواهد ود.

انجام امور حسابداری و حسابرسی از جمله خدمات مالی ثبت پارس است که برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی قابل انجام است و صدها نمونه کیس موفق در این زمینه نشانه برتری ثبت پارس نسبت به سایر مجموعه ها با فعالیت مشابه است. در هر زمان می توانید با برقراری ارتباط با بخش کارشناسی و پشتیبانی ما برای انجام امور حسابداری و حسابرسی اقدامات لازم را انجام دهید.

سوالات متداول

  1. انالیز و تحلیل اطلاعات به دست امده به چه صورتی انجام می شود؟
    ثبت پارس شیوه های مختلفی برای تحلیل داده ها دارد که از جمله انها می توان به تحلیل نموداری اشاره کرد.
  2. نرم افزارهای حسابداری چه تاثیری در انجام امور حسابداری و حسابرسی دارند؟
    کارشناسان حسابداری و حسابرسی ما از نرم افزارها و متد به روز دنیا در زمینه حسابداری و حسابرسی استفاده می کنند و این نرم افزارها کمک زیادی به انجام امور حسابداری و حسابرسی می کنند.
5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 19 =