پلمپ دفتر

پلمپ دفتر


پلمپ دفاتر

هر شرکت یا موسسه و یا کسبه (اشخاص حقیقی) موظف است که همه ساله اقدام به پلمپ دفاتر خود نماید که این دفاتر شامل دفتر روزنامه، دفتر کل و دارایی می شود. چنانچه شرکتی اقدام به دفتر پلمپ ننماید، حسابهای مالی آن شرکت از نظر اداره دارایی مردود بوده و مالیات آن شرکت به صورت علی الراس محاسبه  و منظور می گردد.

دفتر روزنامه و دفتر کل

دفتر روزنامه به دفتری اطلاق میگرد که تجار و اشخاص حقوقی باید تمام مطالبات و داد و ستدها و نیز هر نوع واردات و صادرات تجارتی خود را در آن دفتر ثبت نمایند.
دفتر کل دفتری است  که هر نوع شرکت یا موسسه و یا اشخاص حقیقی باید کلیه معاملات خود را هر روز از دفتر روزنامه استخراج و آنها را بر اساس ماهیت جدا کرده و هر کدام  را در صفحه مخصوص خود به طور خلاصه ثبت کند.
دفتر دارائی دفتری است که تاجر(حقیقی و حقوقی) باید همه ساله از کلیه دارائی های  منقول و غیر منقول خود را با جزئیات کامل در آن ثبت و امضاء نماید.

هر شرکت یا موسسه و یا اشخاص حقیقی که در اداره ثبت به ثبت می رسد، موظف به اخذ دفاتر پلمپ شده میباشد . (طبق ماده ۶ قانون تجارت ) کلیه بانکها برای عملیات سالیانه خود، دفتر روزنامه، دفتر کل و دفتر دارایی دریافت می کنند، ثبت صادرات و واردات (Importation) در دفاتر باید به ترتیب تاریخ صورت گیرد . از تراشیدن ،حک کردن و لاک گرفتن و یا بین سطور نوشتن خودداری گردد، و باید تمام دفاتر پلمپ شده که همه ساله اخذ میگردد، حداقل می بایست به مدت ۱۰  سال نگه داری گردد.

جهت کسب اطلاع در ارتباط با ثبت برند کلیک کنید.

چگونگی اخذ پلمپ دفاتر جدید

پلمپ دفاتر- شرکتی که جهت گرفتن پلمپ دفاتر قانونی خود به اداره ثبت مراجعه میکند باید اول اظهارنامه خود را ارائه دهد تا برحسب آن تعداد پلمپ دفاتر مشخص شود. برگه اظهارنامه را باید مدیرشرکت یا موسسه تکمیل کند ومهرشرکت نیز باقید شماره ثبت شرکت یا موسسه درآن ذکر شود .

حال اگرشرکت یا موسسه ای هنوز مهر مربوطه خود را تهیه نکرده باشد میتوانند جهت اخذ پلمپ دفاتراقدام کند. ولی شماره ثبت شرکت حتما باید دربرگه اظهارنامه پلمپ دفاتر قید شود وهمچنین کلیه مشخصات مدیرعامل شرکت وآدرس درآن برگه نوشته شود.

اگرمراجعه کننده نماینده یا وکیل شرکت باشد باید درپایین ورقه مشخصات کامل خود را ذکروکارت شناسایی نیز همراه داشته باشد. بعد ازاخذ دفاترتجاری آن اوراق مربوطه که همان اظهارنامه پلمپ دفاتر هست را تکمیل وبه اداره ثبت میبریم وبه قسمت پلمپ دفاتر تجاری مراجعه میکنیم .

طبق قوانین جدید اداره ثبت دیگر نیازی به مراجعه حضوری افراد جهت پلمپ دفاتر نمی باشد. از مورخه ۱/۱۱/۹۴ کلیه امور مربوط به پلمپ دفاتر به صورت اینترنتی صورت میگیرد. در گام  اول باید اظهارنامه پلمپ دفاتر تجارتی درسایت اداره ثبت، ثبت گردد. سپس اقدام به ثبت کردن مشخصات مدیرعامل، مشخصات کامل شرکت، شماره ثبت، شماره ملی شرکت و ادرس شرکت (قابل ذکر می باشد که آدرس شرکت حتما واقعی باشد، زیرا دفاتر پلمپ شده به این آدرس ارسال میگردد) ثبت شود. در مرحله بعد رسیده ثبت اظهار نامه همراه با سایر مدارک به اداره پست ارسال میگردد.

چند نکته مهم در مورد پلمپ دفاتر:

  • مهلت قانونی پلمپ دفاتر حداکثر تا پایان اسفند ماه سال قبل میباشد،برای مثال دفاتر سال ۱۴۰۲ باید تا حداکثر پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۱ پلمپ شده باشد.
  •  بهتر است متقاضیان محترم حداکثر تا پایان دی ماه هر سال نسبت به پلمپ دفاتر سال بعد اقدام نمایند چون ماههای آخر سال ازدحام خیلی زیاد خواهد بود.

 روش ارائه پلمپ دفاتر به مراجع

  • دفاتر تجاری باید به ترتیب ثبت شده باشد.
  • تعداد صفحات دفاتر روزنامه و کل در اظهارنامه پلمپ دفاتر که مهر و امضا شرکت درآن ثبت شده؛ می بایست ذکر شود. و اگرتعداد دفاتر زیادترازکل و روزنامه باشد حتما باید با حرف درشت دربالای اظهارنامه نوشته شود.
  • در مرحله آخر برای امضا دفاتر به مسئول پلمپ دفاتر مراجعه میکنیم. وشخص مسئول موظف است که دقت زیادی درتکمیل شدن اوراق اظهارنامه به طور صحیح داشته باشد. و تمامی دفاتر با خط خوانا نوشته شده باشد. ومهم این است که دفاتر باید سفید باشد و وقتی که ازهمه جهات کنترل شد با تاریخ که هم باحروف هم با عدد نوشته شده است باید امضا گردد.
  • انجام مراحل اداری پلمپ دفاتر فقط ۱روز زمان میبرد وبین ۲۰تا ۳۰روز زمان لازم دارد تا دفاتر قانونی پلمپ شده توسط اداره پست به دست موکل برسد. برای فرار از مالیات به هیچ وجه توصیه نمیشود که اطلاعات دفاتر قانونی را غیرواقعی ثبت کنیم. زیرا اگر اطلاعات دردفاتر واظهارنامه وارائه مدارک نادرست باشد و یا اینکه اظهارنامه رابرای ۳سال ارائه ندهیم دارای مجازات حبس از۳ماه الی ۲سال و جریمه محرومیت ازهمه معافیت های قانونی هستیم.

مدارک لازم جهت اخذ پلمپ دفاتر

  • کپی شناسنامه مدیرعامل ومهرشرکت
  • اگرنماینده یا وکیل شرکت این کاررا انجام میدهد نامه مهر و امضا شده شرکت راباید همراه داشته باشد .
  • آخرین تغییرات ثبتی شرکت درروزنامه رسمی.
  • اظهارنامه پلمپ دفاتر.
  • درخواست دفاتر تجاری.
  • آدرس دقیق پستی وکد پستی.

 

جهت اخذ رتبه و رتبه بندی شرکت ها ثبت شرکت و برند با ما تماس بگیرید

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =