رتبه نیرو ساجات

رتبه نیرو ساجات


رتبه نیرو ساجات

 در جواب این سوال که رتبه نیرو ساجات چیست؟  باید این پاسخ را داد که طبق تعریف سازمان برنامه و بودجه و تصویب نامه های هیئت وزیران رشته پیمانکاری نیرو به ترتیب زیر تعریف شده است:

رتبه نیرو ساجات یا رتبه پیمانکاری نیرو در برگیرنده امور پیمانکاری مربوط به تولید، توزیع و انتقال نیرو اعم از نیروگاه ها شبکه های برق و تاسیسات، پست های توزیع و الکترونیک عام و خاص و نظایر آن می باشد.
رشته نیرو، دارای دو رشته میباشد که این دو رشته عبارتند از:

  • توزیع نیرو
  • پست ها و انتقال و توزیع

در اینجا بار دیگر یارآوری می کنیم که شرکت هایی که درخواست تشخیص صلاحیت خود را به همراه مدارک مورد نیاز به معاونت فنی و عمرانی استانداری ها و یا معاونت راهبردی اعلام می نمایند, پس از طی مدت زمانی مراحل بررسی و تشخیص مجوز خود را دریافت و می توانند در تمام مناقصات پیمانکاری بسته به میزان ظرفیت خالی شرکت خود شرکت نمایند.

مدارک مورد نیاز دریافت رتبه پیمانکار نیرو یا هر نوع پیمانکاری

  • دریافت پوشه مخصوص تشخیص صلاحیت  از انجمن های صنفی پیمانکاران.
  • تحویل درخواست رتبه مورد تقاضا، مخاطب این نامه که در سربرگ شرکت می باشد باید معاونت فنی عمرانی استانداری محل ثبت شرکت باشد. چنانچه یک شرکت در تهران ثبت شده است نمی تواند در هر شهر دیگری درخواست تشخیص صلاحیت کند. هر شرکت در همان شهری که ثبت شده است می تواند در خصوص تشخیص صلاحیت خود اقدام کند.
  • ارائه مدارک شرکت شامل روزنامه تاسیس شرکت، اساسنامه، تقاضانامه و شرکت نامه یا اظهارنامه ثبت شرکت.
  • ارائه مدارک شناسایی تمام سهامداران و امضای هیئت مدیره شرکت شامل کپی از شناسنامه و کارت ملی و کارت پایان خدمت.
  • ارائه اسناد محل شرکت شامل اجاره نامه یا کپی سند مالکیت.
  • ارائه کد اقتصادی شرکت.
  • ارائه مدارک مهندسی شرکت شامل یک نفر مهندس با ۳ سال سابقه بیمه و یک نفر مهندس بدون سابقه که میزان سابقه مهندسین شرکت هرچه بالاتر باشد امتیاز مهندسی شرکت افزایش یافته و در موقعی که شرکت جهت تشخیص صلاحیت پایه ۴ و یا بالاتر اقدام میکند نیاز کمتری نسبت به تامین امتیاز پرسنلی یا هیئت مدیره شرکت می باشد. حال در مواردی که درخواست جهت اخذ رتبه ۴ و ۳ و ۲ و ۱ انجام می شود در کنار ۷ مورد مدارک مورد نیاز که گفته شد، ۲ مورد دیگر نیز می بایست قرار گیرد که این موارد شامل:
    ارائه کپی قراردادها و مفاصاحساب آنها
    ارائه آخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت
    پس از تکمیل مدارک فوق و ارائه آن به معاونت مربوطه حدود ۴۵ روز زمان لازم است تا مراحل بررسی و کارشناسی و صدور صلاحیت به پایان برسد.

شرایط اخذ رتبه نیرو ساجات

جهت اخذ رتبه پیمانکاری یا رتبه نیرو  ساجات باید دو سوم اعضا تشکیل دهنده لیسانس بوده و یک نفر با رشته  و تخصص زمینه به عنوان مثال :برق ،عمران ،الکترونیک،مکانیک، مدیریت پروژه و……..با حداقل ۳سال سابقه کاری موجود باشد وجمعا ۶ سال سابقه برای دو نفر (هر نفر سه سال حداقل)یعنی در این حالت سابقه زیر سه سال به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود. برای عنوان مثال نمی توان یک مهندس با ۸/۲ سال سابقه و یک مهندس با ۲/۳ سال سابقه امتیاز آورهای شرکت را تشکیل دهند یا اینکه ۷ سال جهت یک نفر (لیسانس بعدی بی سابقه می تواند باشد )الزامی است که بعد از بررسی مدارک توسط سازمان صلاحیت شرکت فوق تحت رتبه پیمانکاری نیرو ساجات صادر می شود.

فرایند دریافت رتبه نیرو ساجات

شرکت هایی که به آنها پیمانکار اطلاق میشود و دسته ی دوم به عنوان شرکت های مهندسین مشاور شناخته میشوند و دسته ی سوم که ترکیب دو دسته فوق می باشد شرکت های مشاوره طرح و ساخت (EPC) می باشند.

شرکتهای پیمانکاری قادر به دریافت رتبه هایی از ۵ تا ۱ و شرکتهای مهندسین مشاور و طرح و ساخت رتبه هایی از ۳ تا ۱ هستند. به منظور رتبه بندی شرکت های پیمانکاری نیروی مهندسی یکی از معیارهای اصلی رتبه بندی محسوب میشود. اما در شرکت های مشاور علاوه بر مهندسین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری نیز در نظر گرفته میشوند.

نهایتا در راستای ارتقا رتبه بندی هم لازم بذکر است مبلغ مراودات مالی ۳ سال اخیر شرکت و اظهار نامه های مالیاتی بسیار حائز اهمیت است.

جهت اخذ رتبه نخستین قدم ثبت یک شرکت است برای یک شرکت که فرضا تازه تاسیس شده و هیچ سوابق کاری ندارد حداکثر می‌توان تقاضای رتبه ۵ پیمانکاری و یا سه مشاور داد که این تقاضا میتواند در دو رشته یا یک رشته باشد.

جهت اخذ رتبه و رتبه بندی شرکت ها ثبت شرکت و برند با ما تماس بگیرید

چه امتیازی می دهید؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =