اخذ EPC غیر صنعتی

اخذ EPC غیر صنعتی


اخذ EPC غیر صنعتی

قابل ذکر است که طرح های مختلف سرمایه گذاری، طی سالهای اخیر، سرمایه و دیگر منابع ملی را به طور روز افزونی به خودشان اختصاص داده اند. نیاز به اخذ EPC غیر صنعتی یا بهره برداری سریعتر از طرح ها، به وجود آوردن امکان به کارگیری از دانش و تجربه اجرایی پیمانکاران و فن آوری های نوین، موجب شده است.

 نیاز به استفاده از روش های اجرای دیگری به غیر از روش اجرای متعارف طرحها، احساس شود. در روش اجرای  متعارف، مهندس مشاور، طراحی تفصیلی طرح یا پروژه را انجام داده و براساس آن، اسناد مناقصه برای طرح، تهیه شده و پیمانکاران تنها برای اجرای طرح، بر اساس طراحی تفصیلی یاد شده، مشخصات فنی، و مقادیر مشخص کار، در مناقصه شرکت می کنند.

روش طرح و ساخت

روش طرح و ساخت، یکی از روشهای اجرایی دیگر یا غیر متعارف است. روش طرح و ساخت خود به زیر روشهای دیگری تقسیم می شود. در روش های طرح و ساخت، مسئولیت طراحی و اجرای طرح در  چارچوب خواسته های کارفرما و ضوابط مقرر، با یک پیمان، به پیمانکار واگذار می شود.

روش اجرای طرح و ساخت، در دورانهای قدیم نیز وجود داشته است. در برخی دوران ها، این روش تنها روش یا مهمترین روش در که معماری با تجربه بوده، مسئولیت (Master Builder) دسترس برای اجرای طرح ها بوده است. در قرون وسطی، سازنده اصلی طراحی و اجرا را به عهده داشته است. ساختمان های با شکوه و بزرگ، مثل کلیساها، کاخ ها و مسجدها، در قدیم به این روش ساخته می شدند.

روش های مختلف اخذ EPC غیر صنعتی

با پیشرفت روش های محاسبه، طراحی و اجرا، و به کار گرفته شدن تاسیسات مختلف در ساختمان ها، مهندسی به تدریج از معماری که رویکردی زیباشناسانه و فلسفی داشت. جدا شد و معماری، مهندسی و ساخت، به صورت تخصص های جداگانه ی تکامل پیدا کردند.

قوانین و مقررات در کشورها از جمله در کشور ما، جدا شدن طراحی و ساخت را الزامی کردند. طراح و سازنده هر یک، مسئولیت های جداگانه ای یافتند و به این ترتیب، روش متعارف به عنوان روش اجرای اصلی پدیدار شد.

از سالهای دهه ۷۰، در آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی، بخش خصوصی، برای برخی از طرحهای خود، روش های اجرای دیگری را که هر یک مزایایی داشت. برگزیدند و با شناخته شدن مزایای آن روش ها، به تدریج قوانین ناظر بر کارهای دولتی نیز، برای به کارگیری روش های غیرمتعارف، انعطاف یافته و کارفرمایان دولتی نیز اجازه یافتند. که روش های اجرای غیر متعارف را در چارچوب محدودیت هایی به کار گیرند.

با وجود آن که هنوز بیشتر کارهای دولتی و بخش خصوصی در کشورهای توسعه یافته، به روش متعارف انجام می شود. اما به کارگیری روش های غیر متعارف، به ویژه روش طرح و ساخت، گسترش یافته و این روش ها به تدریج سهم بیشتری را به خود اختصاص می دهند.

نکات مهم  طرح و ساخت

باید توجه داشت که به کارگیری روش اجرای طرح و ساخت با در نظر گرفتن جنبه های مختلف و مساعد بودن شرایط و رعایت صرفه و صلاح دولت، انجام شود. از ویژگی های عمده این روش اجرا، نیاز به کوتاه کردن زمان، و انتقال برخی ریسک ها و مسئولیت ها از دستگاه اجرایی به پیمانکار (که ممکن است مستلزم هزینه بیشتری برای کارفرما گردد).

قطعیت دادن به تاریخ تکمیل طرح و مبلغ پیمان است. به کارگیری این روش، پیش نیازهایی دارد که از جمله آنها، توانایی دستگاه اجرایی در تعریف دقیق و کامل پروژه (کم بودن ناشناخته های طبیعی یا قطعی بودن گستره یا اجزای طرح)، قطعی بودن تامین اعتبار مورد نیاز، اطمینان به وجود پیمانکاران توانمند و قابل اطمینان، و توانمندی مدیریت دستگاه اجرایی، در اجرای این نوع از روش اجراست.

شماری از دستورالعمل طرح و ساخت

شماری از دستورالعمل های این مجموعه، از نوع گروه سوم است. علت این امر تنوع طرح هاست. بنابراین نمی توان ضابط های عمومی برای آنها تعیین کرد. از این رو سعی شده است. تا محدودیتی برای بهره گیری از متون کاملتر احتمالی، برای عوامل دست اندرکار، ایجاد نشود.

برای تکمیل مجموعه ضوابط طرح و ساخت به ویژه در رشته های مختلف، دستورالعمل های دیگری نیز مورد نیاز است. که با گسترش به کارگیری این روش اجرا در کشور و کسب تجربه های اجرایی، نسبت به تهیه آنها اقدام خواهد شد.

در طرح های صنعتی، با تشخیص دستگاه اجرایی، از ضوابط اجرایی روش طرح و ساخت، در پروژه های صنعتی استفاده می شود.

مید است مدیران و مجریان طرح ها، کارشناسان عالی رتبه کشور، و همچنین متخصصان فنی و اجرایی در بخش های دولتی و غیر دولتی، به ویژه پیمانکاران طرح و ساخت، پس از به کارگیری این ضوابط، نظرهای اصلاحی و تکمیلی خودرا به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال دارند. تا برای اصلاح یا تکمیل این ضوابط، در آینده به کار گرفته شود.

آیین نامه اخذ EPC غیر صنعتی

به استناد ماده ۱۵ آیین نامه اخذ رتبه شرکت های طرح و ساخت یا EPC حداکثر تعدادکار مجاز در دست اجرای دارندگان گواهی صلاحیت به صورت همزمان دو کار می باشد.

ظرفیت ریالی برای متقاضیانی که بر اساس آیین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران و یا پیمانکاران در پایه ۱ رتبه بندی شده اند. حداقل ۱۰۰۰ و قابل افزایش تا ۵۰۰۰ میلیارد ریال و برای متقاضیانی که بر اساس آیین نامه های مذکور در پایه ۲ رتبه بندی شده اند حداقل ۵۰۰ و قابل افزایش تا ۲۵۰۰ میلیارد ریال می باشد.

در پروژه هایی که پیمانکار طرح و ساخت به اندازه کافی وجود نداشته باشد. با ارائه دلایل توجیهی از سوی دستگاه اجرایی و تایید کارگروه تایید صلاحیت ظرفیت حداکثر تعداد کار همزمان قابل افزایش است.

منظور از کار در دست اجرا، قراردادهای منعقد شده ای است. که کارفرما به طرف قرارداد پیش پرداخت داده و یا گشایش اعتبار، فعال شده باشد.

نکات مهم آینن نامه اخذ EPC غیر صنعتی

کارهای دارای پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد بعنوان کار در دست اجرا محسوب نمی شود. کارها یا اقلامی که بصورت خدمات باز پرداختی توسط کارفرما در قرار داد منظور می شود.

قیمت آنها جزء مبلغ قرارداد محسوب نمی گردد. حداکثر ظرفیت شرکت هایی که با توجه به اجرای دو پروژه طرح و ساخت بدون معرفی شرکت همکار موفق به اخذ صلاحیت می شوند.

توسط کارگروه تایید صلاحیت و با در نظر گرفتن کارهای انجام شده تعیین می گردد.

در هر حال نباید از حداکثر ظرفیت تعیین شده تجاوز نماید. برای ارجاع کار پروژه های بیش از ۵۰۰۰ میلیارد ریال و پروژه مجتمع های پالایشگاه های نفت و گاز و پتروشیمی طرح موضوع در کارگروه تایید صلاحیت الزامی است.

در ضمن کارگروه تایید صلاحیت شرکتهای EPC  می تواند. در صورت لزوم پیشنهادات خود را برای اصلاحات بعدی جداول به دفتر امور مشاوران و پیمانکاران ارایه نمایند تا در صورت تایید نسبت به اعمال آن اقدام و به رشته های موجود اضافه گردد.

دسته بندی  رشته های کاری پیمانکاران طرح و ساخت

رشته EPC ساختمان

  • ساختمان های آموزشی، ورزشی، بهداشتی و درمانی
  • ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی
  • معماری داخلی
  • نوسازی و احیای بافت های فرسوده شهری
  • مقاوم سازی و پدافند غیرعامل ساختمانهای موجود

رشته  آب

  • سدسازی و سازه های آبی
  • شبکه های آبیاری و زهکشی
  • تاسیسات آب و فاضلاب
  • حفاظت و مهندسی رودخانه
  • تونل و ساز ههای زیرزمینی
  • مقاوم سازی

  رشته  راه و ترابری

  • راه سازی
  • پل و تونل سازی
  • حمل و نقل ریلی
  •  فرودگاه سازی
  • بندرسازی
  • مقاوم سازی

رشته کشاورزی

  • کشاورزی، منابع طبیعی و دامپروری
  • شیلات و آبزیان
  • فضای سبز
  • آبیاری تحت فشار

  رشته  آثار تاریخی و فرهنگی

  • پژوهشهای فرهنگی و تاریخی
  • مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی
  • معرفی
  • مقاوم سازی

سوالات متداول

  1. انواع رتبه بندی EPC چیست؟
    رشته ساختمانی، رشته راه ترابری، رشته آب، رشته کشاورزی و …
  2. فواید اخذ EPC غیر صنعتی چیست؟
    دریافت تسهیلات ارزی و ریالی، پرداخت تسهیلات به شرکت های دارای رتبه، زمینه ساز توانمندی های ساخت و ابداع در کشور و …

 

جهت اخذ رتبه و رتبه بندی شرکت ها ثبت شرکت و برند با ما تماس بگیرید

چه امتیازی می دهید؟

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =